Valpartijen vermijden bij ouderen

Valpartijen zijn een van de grootste doodsoorzaken en oorzaken van verwondingen bij ouderen. In 2015 stierven 117 Belgen door een val van de trap. 538 Belgen stierven datzelfde jaar door een niet-gespecificeerde val. Ongeveer 33% van de ouderen valt minstens eenmaal per jaar en deze valpartijen monden vaak uit in een bezoek aan de eerste hulp. Valpartijen zijn de meest voorkomende oorzaak van traumatisch hersenletsel bij oudere volwassenen en ze kunnen ook andere ernstige verwondingen veroorzaken, zoals heupfracturen, die extreem negatieve gevolgen op de kwaliteit van leven kunnen hebben.

Hoe angstaanjagend deze statistieken ook zijn, ze houden geen rekening met de psychologische gevolgen van een val. Senioren die vallen, kunnen banger worden om opnieuw te vallen, en deze angst kan hun kwaliteit van leven en hun vermogen om goed te bewegen verminderen. Verminderde lichaamsbeweging kan dan leiden tot een vicieuze cirkel waarin de fysieke conditie van een oudere persoon verslechtert, waardoor het risico op vallen nog groter wordt en de onafhankelijkheid en kwaliteit van leven van het slachtoffer verder worden beperkt. Om deze en andere redenen is valpreventie een essentieel onderdeel van de ouderenzorg.

Mythen over vallen en ouderen

Er bestaan talloze mythen over vallen bij ouderen. Om die reden is de eerste stap in valpreventie het kennen van de waarheid.

Mythe nr. 1 – Omdat ze een fysiekere levensstijl hebben, hebben mannen meer kans op een dodelijk letsel door een val. De waarheid is eigenlijk het tegenovergestelde. Vrouwen vallen vaker en hebben ook meer kans op ernstig letsel of de dood door een val.

Mythe nr. 2 – Als je bejaard bent, val je – je kan het verwachten. Dit is niet waar. Senioren moeten een leven zonder vallen verwachten en ernaartoe werken. Mobilift is tot de conclusie gekomen dat een senior volwassene met de juiste zorg kan verwachten een volledige, gezonde, valvrije levensstijl te kunnen leiden.

Mythe nr. 3 – Er is geen systematische aanpak of hulp die oudere volwassenen kan helpen om vallen in hun huis te voorkomen. De waarheid is dat overheidsinstanties de kwestie steeds serieuzer nemen. Verschillende organisaties bieden nu officiële lijsten van valpreventie strategieën en zelfs hulpmiddelen voor het beoordelen van valrisico’s.

Mythe nr. 4 – Een val, vooral een ernstige val, betekent het einde van iemands vermogen om onafhankelijk en waardig te leven. Niets is verder van de waarheid verwijderd. De oorzaak van de val moet eerst worden bepaald. Als de oorzaak kan worden verholpen en een valpreventieplan wordt opgesteld, is er geen reden dat een oudere volwassene niet langer een robuuste, gezonde en onafhankelijke levensstijl kan leiden.

Mythe nr. 5 – Valpartijen treden alleen op als gevolg van spierverslechtering of een falende gezondheid. De waarheid is dat een verscheidenheid aan factoren tot valpartijen leidt. Veel valpartijen doen zich eigenlijk voor vanwege zichtproblemen, medicijnen die duizeligheid of mentale instabiliteit, slechte verlichting en andere factoren veroorzaken.

Gemeenschappelijke factoren die leiden tot valpartijen bij senioren

Zoals hierboven vermeld, kan gezondheid een factor zijn die bijdraagt ​​aan een val, maar het is zeker niet de enige bijdrager, en als je de verschillende factoren achter een val kent, kun je het gemakkelijker maken om ze te vermijden. Met dit in gedachten, is hier een lijst met veelvoorkomende problemen die kunnen leiden tot vallen bij ouderen.

Medische conditie
Hoewel het niet de enige oorzaak van vallen is, is uw medische toestand overduidelijk een potentiële factor. Om die reden moet u, telkens als u of iemand die onder uw hoede valt, even nadenken: wat was hun mentale toestand? Hebben ze onlangs een nieuw voorgeschreven medicijn gebruikt? Een zelfzorgmedicatie die slaperigheid of duizeligheid als bijwerking veroorzaakt, kan ook de schuld zijn.
Bovendien kunnen oudere volwassenen lijden aan een of meer chronische medische aandoeningen. Hoewel medicijnen deze aandoeningen kunnen maskeren, kunnen ze toch bijdragen aan het risico van vallen, zelfs wanneer ze worden gecontroleerd. Als u of uw geliefde lijdt aan een medische aandoening, vraag dan uw arts als hun probleem het risico op een val zou kunnen vergroten.
Met de juiste valpreventie strategieën, kan elke fysieke beperking worden geëlimineerd als een valrisico.

Lichamelijke beperkingen kunnen ook tot valpartijen leiden. Er is echter een verschil tussen een fysieke beperking en een afname in de fysieke conditie van een persoon. Een oudere volwassene kan bijvoorbeeld eerder een ledemaat hebben verloren door een ongeluk, maar hoewel deze fysieke beperking het risico op een val zou kunnen vergroten, zou dit de rest van het lichaam niet minder gezond maken. Evenzo kunnen zichtproblemen specifieke valpreventiestrategieën vereisen, terwijl ze geen echte invloed hebben op iemands algehele welzijn. Met de juiste valpreventie strategieën, kan elke fysieke beperking worden geëlimineerd als een valrisico.

vallen 2

Omgevingsfactoren
Uw thuisomgeving kan valrisico’s opleveren. Een rommelig huis, of een huis dat anders obstakels op je weg legt, kan een val veroorzaken, zelfs als je gezondheid en fysieke conditie je niet tot één ervan maken. Bovendien kunnen tijdelijke variaties in de thuisomgeving problemen veroorzaken, zelfs als het huis normaal zonder risico’s is. Slecht weer kan bijvoorbeeld een rol spelen: als een regenbui er voor zorgt dat het dak water op een keukenvloer lekt, is het waarschijnlijk dat een oudere volwassene uiteindelijk op die vloer zou glijden. (Om die reden is het meestal het beste om valpreventie-technieken opnieuw te beoordelen na elke grootschalige weersituatie.)
Andere omgevingsfactoren kunnen ook een rol spelen. Te veel zonlicht kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een oudere volwassene duizelig wordt, en hem ertoe brengt over een zoekgeraakt voorwerp in huis of zelfs een deurtrottoir te struikelen. Valpreventie is een complete discipline: veel factoren kunnen een risicovolle valomgeving creëren, en het verminderen van de risico’s vereist een voortdurende inzet.

Verlichting
Veel vallen in de seniorengemeenschap treden op vanwege problemen met het gezichtsvermogen of beperkingen, maar sommige van deze risico’s kunnen worden verminderd door adequate verlichting te gebruiken en ervoor te zorgen dat de verlichting goed werkt. Goede verlichting kan zelfs mensen helpen zonder gediagnosticeerde zichtproblemen, en het omgekeerde is ook waar: zelfs als je een uitstekend zicht hebt, kan slechte verlichting je in gevaar brengen door obstakels te verdoezelen of zelfs in ruimtes zonder rommel het moeilijker maken om te bewegen.
Te veel zonlicht kan een oudere volwassene licht in het hoofd of wazig maken,
Verlichting die te helder is, kan ook problemen veroorzaken. Zonlicht is in deze situatie vaak de boosdoener, maar ook lampen die verblinding veroorzaken. Een kamer die te licht is, kan voorkomen dat u de gevaren in de ruimte goed inschat, en felle lichten kunnen ook duizeligheid veroorzaken dat tot een verlies van evenwicht leidt.

Kleding en schoenen
Afgezien van deze omgevingsfactoren, kan een oudere persoon een valgevaar met zich meedragen in de vorm van kleding. Strakke kleding kan te snel opwarmen of de bloedstroom beperken, waardoor een oudere volwassene zijn mentale capaciteit op korte termijn of motorische vaardigheden verliest. Extreem losse kleding kan u ook in gevaar brengen: ze kan vast komen te zitten tussen deuren, ramen of meubels, waardoor de persoon valt.
Schoenen brengen hun eigen problemen met zich mee. Over het algemeen moeten senioren met een hoog risico op vallen loszittende schoenen en schoenen met glibberige zolen vermijden. Als u voetproblemen heeft, kunnen schoenen die deze problemen niet aanpakken, ook problemen veroorzaken. Normale schoenen kunnen bijvoorbeeld de pijn en het ongemak van mensen met platvoeten vergroten, en deze pijn kan het risico op een val vergroten.
Over het algemeen moeten mensen met een hoog risico op vallen schoenen vermijden met zolen die te glad zijn, hoge hakken, slippers en kousen.

Lichamelijk en emotioneel welzijn

Met deze risico’s in gedachten, zou u moeten beginnen met het samenstellen van een strategie om vallen te voorkomen. Hier neemt de eerste verdedigingslinie de balans op van en neemt ze stappen om de fysieke en emotionele toestand van je geliefde of die van jezelf te verbeteren. Hier zijn enkele van de belangrijkste fysieke en psychologische problemen waarmee u rekening moet houden.

Medische conditie
Nogmaals, veel valpartijen hebben niets te maken met de onderliggende medische toestand van een persoon. Dit gezegd zijnde, uw fysi welzijn is essentieel voor een onafhankelijk leven, en fysieke fitheid is de sleutel tot het voorkomen van vallen. Dit omvat een holistisch programma met voeding, geregelde lichaamsbeweging en een algemene openheid voor fysieke activiteit gedurende de dag. U moet uw lichamelijke welzijn ook veel vaker laten controleren dan jongere volwassenen, en u moet er de gewoonte van maken om naar uw lichaam te luisteren en met uw arts te overleggen over een onverwacht symptoom.
Buiten het kantoor van de dokter zijn enkele van de meest effectieve afschrikmiddelen tegen vallen gewoon gezonde dagelijkse gewoonten. Bijvoorbeeld, elke dag een gezonde hoeveelheid water drinken kan je helpen duizeligheid of flauwvallen te voorkomen. Goede voeding is ook essentieel, net als frequente lichaamsbeweging. Naarmate u ouder wordt, doen gezonde gewoonten meer dan alleen maar om ziekten te voorkomen: ze kunnen u helpen om uw vermogen om zelfstandig te leven te verlengen.
Een bijzondere reeks voorwaarden om op te letten en ernaar te handelen zijn aandoeningen van het oor. Omdat de oren een essentieel onderdeel van het evenwicht zijn, moet u uw oren regelmatig laten controleren en extra moeite doen om dit te doen als u enige vorm van onbalans, misselijkheid of duizeligheid ervaart tijdens uw normale dagelijkse routine.
Andere aandoeningen die mogelijk moeten worden gecontroleerd, zijn gevoelloosheid in de benen, kortademigheid en gewrichtspijn. Elk van deze aandoeningen kan worden aangepakt via een fysiek regime.

Medicijnen
Over het algemeen hebben medicijnen een extremer effect op oudere volwassenen dan op jongere mensen, en sedativa en antidepressiva verhogen routinematig het risico op een val bij een oudere volwassene. Neem speciale aandacht voor alle bijwerkingen en symptomen, zelfs als u zelfzorgmedicatie neemt. Als u merkt dat u bijwerkingen ervaart die van invloed zijn op uw mobiliteit, werk dan samen met uw arts om uzelf ervan af te brengen en doe hetzelfde met alle medicijnen die uw vermogen om gevaren te lokaliseren of uw lichaam onder controle te houden, kunnen verminderen.
Fysieke immobiliteit en verwondingen
Oudere volwassenen die blessures hebben opgelopen, lopen een bijzonder risico op vallen in het huis. Dit is dubbel waar voor mensen die een eerdere geschiedenis van vallen hebben gehad. Als u uw valrisico wilt verlagen, moet u rekening houden met de volgende factoren en nadenken over manieren om hun impact te verminderen.
Zwakte van het onderlichaam – Als de kern, rug, heupen of benen zwak zijn of pijn hebben, heeft dit een effect op de balans van de persoon. Symptomen van onderlichaamszwakte zijn een kort of gestoord gangbeeld, een onvermogen om gedurende langere tijd te lopen, pijn in het onderlichaam bij normale activiteiten en onbalans zonder provocatie.
Voetpijn – Pijn in de voeten kan van een aantal oorzaken komen. Voetverwondingen die niet goed worden verzorgd, kunnen op verschillende manieren uw balans beïnvloeden. Als je schoenen op een of andere manier oncomfortabel zijn, overweeg dan om het als een prioriteit te veranderen in een valpreventieplan.
Visuele stoornissen: oogletsel of visuele stoornissen kunnen het valrisico van een persoon verhogen. Mensen met een verminderd gezichtsvermogen kunnen een gevaar verkeerd interpreteren of niet helemaal zien.
Ooraandoeningen – De oren zijn essentieel voor het behoud van een goed evenwicht en een goede balans is essentieel om het risico op vallen te verminderen. Oudere volwassenen moeten hun gehoor zo vaak laten controleren als hun ogen.
Verlies van ledematen – Het verlies van een ledemaat dat geen zittend transport vereist, kan het risico op een val vergroten. In de meeste gevallen zal lopen ook het gebruik van een werktuig vereisen. Het valpreventieprogramma voor een dergelijke persoon kan valbeveiligingsgaas, valpreventie, vanglijnbeveiliging en andere valpreventiehulpmiddelen zoals een traplift omvatten.

Fysieke examens / jaarlijkse controle
Nogmaals, gezondheid kan een belangrijke factor zijn om valpartijen te voorkomen, en daarom is het essentieel om bewust te zijn van – en proberen om te gaan met – gezondheidsgerelateerde valrisico’s. Dit betekent dat fysieke controles een essentieel onderdeel zijn van elke poging tot val-reductie. Controles zullen meestal beginnen met een algemene beoordeling door een huisarts en de voortgang naar specialisten die specifieke problemen zullen aanpakken. Zorg er indien mogelijk voor dat uw artsen de volgende controles uitvoeren:
Je gang – De manier waarop je loopt zegt veel over je algemene gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Dit is meestal een van de eerste dingen die uw arts test.
Balans – Uw balans is een andere holistische maatstaf die uw arts in staat stelt om naar meer specifieke problemen in te gaan als er een probleem wordt gevonden.
Mobiliteit – Uw algemene vermogen om te bewegen beïnvloedt uw vermogen om snel te reageren op een onverwachte gebeurtenis die een val kan veroorzaken. Je krijgt ook het vermogen om gevaren te vermijden die een val kunnen veroorzaken als je relatief mobiel bent.
Lichamelijke conditie – Dit wordt gedefinieerd als het vermogen om eenvoudig dagelijkse taken uit te voeren. Als dat niet lukt, is de kans groter dat u een val in huis ervaart.
Hartslag – De hartslag beïnvloedt vele andere aspecten van het lichaam, waaronder hersenfunctie, motoriek en zicht.
Bloeddruk – Hoge bloeddruk kan wijzen op stress, wat het risico op een val vergroot.
Spierkracht – Sterkere mensen kunnen weerstand bieden aan onbalans en overstappen. Mensen met sterkere spieren kunnen ook effectiever lopen en in balans blijven om vallen te voorkomen.
Zenuwgezondheid en reflexen – Reflexen zijn erg belangrijk, omdat veel vallen worden veroorzaakt door onverwachte gebeurtenissen of gevaren.
Dieet – De manier waarop u eet, spreekt tot uw algemene gezondheid en kan van invloed zijn op uw hartslag, uw evenwicht en uw gezichtsvermogen.
Pijn – Als er pijn in uw lichaam is, kan uw lichaam u iets proberen te vertellen – iets dat u zal helpen om een ​​val te voorkomen.
Artritis – Gewrichtspijn maakt het moeilijker om vallen te voorkomen. Symptomen van artritis moeten worden beheerst als onderdeel van een valbeveiligingsstrategie.
Angst om te vallen – Zoals hierboven vermeld, vallen mensen die eerder bang zijn om te vallen, eerder te vallen. Uw arts dient deze psychische aandoening te beoordelen als deze aanwezig is en deze te verwijderen.
Hersenfunctie – Het vermogen om snel na te denken spreekt tot uw reflexen en spierreacties. Hoe beter deze zijn, hoe meer je in staat zult zijn om een ​​val te weerstaan.

Actief verkleinen van de kansen op een val
Er zijn veel valbeveiligingssystemen op de markt gebracht via particuliere bedrijven en openbare websites. Veel van deze programma’s gebruiken vergelijkbare strategieën, en terwijl je eraan werkt om het risico op vallen te verminderen, moet je profiteren van deze veel voorkomende benaderingen.
Omgaan met medische aandoeningen – Zoals hierboven vermeld, moet u regelmatig medische onderzoeken laten uitvoeren. De gezondheid van het individu is het belangrijkste aspect van valbescherming.
Wijzig de omgeving – Om het risico van een val te verkleinen, vermindert u het aantal gevaren in uw huis. En terwijl u dat doet, moet u rekening houden met de fysieke beperkingen van uw of uw geliefde, om risico’s te elimineren die u in het bijzonder kunt tegenkomen. Enkele veel voorkomende aanpassingen zijn douches op de voordeur, tapijt op vloeren zetten, deurkozijnen verbreden, de hoogte van de deurkering verminderen en verschillende valbeveiligingssystemen installeren.
De fysieke fitheid van de oudere volwassene verbeteren – Het begin van een dagelijks trainingsregime vermindert het risico op een val aanzienlijk. De voordelen omvatten sterkere spieren, botten en bindweefsel, een verhoogd bewustzijn van het milieu, meer energie voor meer balans en een sterkere gang, en een hogere weerstand tegen onverwachte gebeurtenissen. Speciale oefeningen kunnen worden gebruikt om zwakkere gebieden te versterken en holistische fysieke fitheid te verbeteren.
Verkrijg de juiste kleding en schoenen – Loszittende kleding die op een deurkozijn, spijker of meubels zou kunnen komen, moet uit huis worden verwijderd. Kies schoenen die passen en volg de bovengenoemde beperkingen (geen gladde zolen, geen los materiaal, enz.).
Verbeter de verlichting van uw huis – uw huis moet niet te licht of te donker zijn. Een donker huis verbergt gevaren en een te helder huis kan net zo gevaarlijk zijn. In het algemeen, als er zoveel licht is dat het de bewoner van het huis een probleem veroorzaakt, dan moet het worden verminderd. Dit omvat kamers in huis die tijdens de spitsuren te veel zonlicht binnenlaten.
Neem de juiste hulpmiddelen op – Oudere volwassenen met fysieke beperkingen moeten misschien een looprek of wandelstok gebruiken om zich te verplaatsen en u moet uw valpreventieplan dienovereenkomstig aanpassen. Bovendien omvatten veel valpreventieprogramma’s het installeren van handgrepen in het hele huis.
Zorg voor goede voeding – Goed eten helpt een oudere volwassene om grondiger om te gaan met de omgeving. Een goed dieet verbetert het zenuwstelsel, geeft energie aan de spieren van het lichaam en stimuleert een verhoogde hersenfunctie. En het verkrijgen van adequate vloeistoffen kan vergelijkbare voordelen opleveren.

Wat te doen als er een valpartij gebeurt

Preventie is de beste manier om verwondingen en andere problemen met betrekking tot vallen te voorkomen. Maar ongelukken gebeuren ondanks de best voorbereide plannen. Als je getuige bent van een val, je een val ervaart of als je in een valval terechtkomt, volg dan de onderstaande stappen.
Als je valt
Blijf kalm. Beoordeel uw fysieke welzijn. Kun je opstaan? Heb je pijn als je het probeert? Blijf zo lang liggen als nodig is om je conditie te beoordelen en maak geen overdreven inspannende of plotselinge bewegingen.
Als u denkt dat u kunt opstaan, volgt u deze stappen.
Ga op je zij liggen. Buig je bovenbeen en til je bovenlichaam in de juiste positie op je elleboog.
Trek je lichaam naar een stevig stationair voorwerp. Sleep jezelf omhoog in een knielende positie terwijl je je handen gebruikt om jezelf omhoog te trekken.
Leg je sterke been voor je lichaam terwijl je het stilstaande voorwerp vasthoudt.
Sta op.
Als u in de buurt van een stoel bent, draai dan, ga zitten en bel voor medische hulp.
Als je niet kunt opstaan, volg dan de onderstaande stappen.
Als u het gevoel heeft dat u wordt gehoord, roep dan medische hulp in.
Als je een lus voor valpreventie hebt, haal deze dan uit om als identificatie te dienen. Gebruik je mobiele telefoon om hulp te bellen als je die bij de hand hebt en je kunt hem bereiken zonder jezelf te belasten.
Als u uw mobiele telefoon of noodoproepapparaat niet bij de hand hebt, schuift u naar de dichtstbijzijnde telefoon of bank.
Maak zoveel mogelijk lawaai om de aandacht op uw situatie te vestigen. Gebruik uw loopwerk als dat nodig is.
Kom in een comfortabele, veilige positie en wacht op hulp. Zorg ervoor dat je je gewrichten beschermt.

Als je geliefde valt
Als de persoon die is gevallen niet kan opstaan, moet u indien nodig eerst medische hulp inroepen en vervolgens eerste hulp verlenen zonder ze te verplaatsen. Als u geen eerste hulp kent, zorg dan dat de persoon zich zo comfortabel mogelijk voelt totdat professionele medische hulp arriveert. Besteed speciale aandacht aan de gewrichten.
Als de persoon die gevallen is, kan opstaan, help die persoon dan door een stoel mee te nemen. Help de persoon om de hierboven genoemde positionering te bereiken.

Hulp krijgen
Of u het slachtoffer bent van een val of de getuige, onderschat nooit de ernst van een val bij een oudere volwassene. Ga er niet van uit dat alleen omdat er geen bijwerkingen duidelijk zijn dat er geen zijn.
Als een van de volgende dingen lijkt te volgen als gevolg van een val, dient u onmiddellijk een arts te raadplegen: aanhoudende pijn, duizeligheid, misselijkheid, zwakte, bewustzijnsverlies, visueel zichtbaar letsel, slaperigheid, hoofdpijn of problemen met het gezichtsvermogen. Deze symptomen kunnen verschijnen in de dagen na een val of onmiddellijk daarna. In beide situaties moet een arts worden geroepen.
Hoe contact te leggen met mensen in het geval van een val

Het is altijd het beste voor een oudere volwassene om een ​​mobiele telefoon op een gemakkelijk toegankelijke plaats te hebben. Lanyards zijn geweldige manieren om ervoor te zorgen dat zelfs als een persoon valt, het communicatieapparaat binnen het bereik van de handen is.
Zelfs beter dan een mobiele telefoon is een noodgevallen valapparaat. Deze apparaten hebben slechts één functie die professionele medische hulp onmiddellijk opvraagt. Ze hebben ook een veel langere levensduur van de batterij en zijn veel toegankelijker voor veel oudere volwassenen. Sommige van deze apparaten zijn verbonden met verzekeringsprogramma’s die kunnen helpen betalen voor de apparatuur.
Hoe geliefden kunnen helpen om een ​​val te voorkomen
De geliefden van een oudere volwassene zijn de belangrijkste hulpbron als het gaat om valpreventie. Geliefden kunnen de kenmerken van de thuisverbetering die kunnen bijdragen aan het voorkomen van een val, onderzoeken en installeren, en ze kunnen vaak een oudere volwassene controleren om het huis te beoordelen op gevaren en zorgen voor ritten naar de dokter voor controles.
Het belangrijkste is dat geliefden emotionele steun kunnen bieden. Oudere volwassenen moeten op de hoogte worden gebracht dat vallen geen normaal onderdeel is van ouder worden en dat ze stappen kunnen ondernemen om hun onafgebroken onafhankelijkheid te verzekeren. Verwanten kunnen ook helpen met algemene valvermijdingsstrategieën, waaronder het helpen van ouderen om lichamelijk actiever te blijven en familieleden kunnen andere familieleden informeren over valpreventietechnieken.
Valpartijen bij ouderen vormen een serieus probleem en een slechte val kan van grote invloed zijn op een verder gezond en zelfstandig leven. Het goede nieuws is echter dat vallen kan worden voorkomen. Door een beetje te plannen en door concrete stappen te zetten, kan deze dreiging worden verminderd of geëlimineerd, waardoor u en uw geliefden vele jaren onafhankelijk leven hebben.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s